Rusya-Ukrayna Savaşı’nda Ukraynalı Kadınlar
Gülayşe Mine ÖZKURT
Rusya-Ukrayna
arasındaki savaş, tarihsel olarak çok eskilere dayanır. İki devlet arasındaki
bağlar ise yaşanan savaştan çok daha eskidir. Bu bağları sıkılaştıran unsur ise
kültür faktörünün önemli ölçüde etkilemiş olduğu toplumsal bağlardır. Ulus
unsuru fark etmeksizin bir toplumun en değerli parçası hiç şüphesiz
kadınlardır. Ukraynalı kadınlar da diğer tüm dünya ülkelerindeki kadınlar gibi,
daha anlamlı bir ifade ile Rusya kadınları gibi “anne, eş, kardeş” ve
nihayetinde “kadın”dır. Bu kadınları diğer tüm hemcinslerinden ayıran ise
anlaşmazlıkların çözümünün çok boyutlu olduğu bu modern çağda evlerine,
çocuklarına, eşlerine ve bayraklarına yöneltilen en üstün teknoloji ile
üretilmiş silahların önünde cesurca durmalarıdır. Rus ordusunun en modernize
silahlarına karşı anne olup çocuklarını korumuşlar, babaanne olup o savaş
ortamında evde yemek olması gerektiğini düşünmüşler, doktor olup cephedeki
yaralılara ilaç taşımışlar ve pilot olup ülkesinin hava savunması için düşmanla
çarpışmışlardır. Dünya kamuoyu tüm bu olanları dış politika, dünya güvenliği,
savaş teknolojileri-savaş kuramları penceresinden değerlendirirken, görsel
medyada en çok göze çarpan ise Ukraynalı kadınların gizleyemeyecekleri ve çok
da fazla söze yer bırakmayan acıları olmuştur. Ukrayna kadınlarını sadece
dillere destan güzellikleri yönünden tanıyan uluslararası toplum, bu insanların
savaş meydanlarındaki çırpınmalarından çok mücadelelerine tanık olmuşlardır.
Uluslararası toplumun tüm engel olma çabasına, haklı müdahalesine rağmen
yaşanan bu yıkıcı savaşta kadınların yaşadıklarına tanıklık yapılabilecek bir
kısa film izlenecekse, o da Eurovision şarkı yarışması birinciliğini elde eden
Kalyush’un “Stefania” şarkısıdır. Klipte, bir kadın askerin küçük bir kız
çocuğunu savaş bölgesinden, ailesinin bulunduğu yıkı dökük sığınağa ulaştırması
anlatılıyor. Üç dakikalık klip süresince Ukrayna’da yerle bir olmuş
şehirlerdeki modern binaların, kiliselerin, hastanelerin ve sosyal yaşamı
sürdüren tüm aracı yerlerin yıkıldığı görülüyor. Klip sonunda ise küçük kız
çocuğunu ailesine ulaştıran kadın asker ve birkaç kadın askerin gözlerindeki
hüzün birkaç kare ile resmediliyor. Şarkının Türkçe çevirisinden anladığımız üzere
savaş bölgesindeki halkın ihtiyacı olan normal düzenin olması ve huzurun geri
gelmesidir. Bunu sağlayacak olan ise çatışmaya taraf ülkelerin anlaşılır ve
kabul edilebilir müzakere şartlarını kabul etmelerinden geçer.
Ülkesinin
geleceğini, bağımsızlığını ve kültürel özünü korumak isteyen bu insanlar, aynı
zamanda da onurlu olmayı korumak istiyorlar. Bazı insan kitlelerinin
yakıştırdığı üzere ticaret metası olmak değil, anne olarak (paha biçilemez
şekilde kıymetli) kalmak istiyorlar. Hayatta kalmak ve aile hayatını daha
güvenli şekilde sürdürmek isteyen bu insanlar gözleri ile şahit oldukları bu
kanlı çatışmaların sona ermesini istiyorlar. Savaşların sona erdirilmesinde
kadınların rolü üzerine eğer konuşulacaksa Ukrayna’daki süreç çok yakından
takip edilmelidir. Bu insanların; yani savaşın değil, müzakere ve diplomasinin
işlemesi gerektiğini, bu vasıtalar ile devletlerarası çözüm üretilmesini
temenni ediyorlar.
· Bu
çalışmadaki fikirler, araştırmacının konu hakkındaki haber takibi ve
derlemesinin ürünüdür. Doğrudan alıntılama yapılan bir kaynak kullanılmamıştır.
Sadece referans verilen görsel kaynak; Kalyush isimli müzik grubunun “Stefania”
adlı Eurovision şarkısıdır.

Yorumlar
Yorum Gönder